Książka profesora Janusza Gołoty pt. „Społeczny Fundusz Budowy Szkół. Aspekt polityczny, gospodarczy i oświatowy (1958-1966)” zawiera gruntowne badania dotyczące powstania, działalności i efektów Społecznego Funduszu Budowy Szkół w kontekście politycznym, gospodarczym i edukacyjnym tamtego okresu.
Jej użyteczność w dzisiejszych czasach można ocenić jako znaczącą z kilku powodów:
- Historyczne zrozumienie procesów edukacyjnych i społecznych – badania pozwalają zrozumieć, jak w warunkach PRL-u organizowano i finansowano rozwój infrastruktury szkolnej, co może być cenne dla historyków edukacji i polityki społecznej.
- Analiza aspektów politycznych i gospodarczych – książka pokazuje mechanizmy współpracy społecznej i państwowej, które mogą inspirować współczesne modele finansowania i zarządzania inwestycjami publicznymi.
- Wnioski dla współczesnej polityki oświatowej – choć realia się zmieniły, to doświadczenia z tamtego okresu mogą dostarczyć cennych lekcji dotyczących mobilizacji społecznej i efektywności działań na rzecz rozwoju edukacji.
Podsumowując, praca ta jest wartościowym źródłem wiedzy dla badaczy, decydentów i praktyków zainteresowanych historią edukacji, polityką społeczną oraz mechanizmami finansowania inwestycji publicznych, a także może inspirować do refleksji nad współczesnymi wyzwaniami w tych obszarach.










